Informace z "Éteru"Do časopisu mohou přispívat všichni členové EKO. Redakční činnost vykonává Rada EKO. Jednotlivá čísla Éteru budou k dispozici ke stažení na těchto stránkách. Éter - pátý elementNázev našeho časopisu u každého žáka esoteriky evokuje pátý element, který - podle starých filosofií - je jednotícím prvkem všech čtyřech elementů - země, vody, ohně a vzduchu. Éter v esoterickém pojetí představuje tedy prvek, který propojuje čtyři zcela různé principy na společném základě. Podobnou funkci má mít i náš časopis. Měl by vytvořit informační platformu pro prezentaci různých názorů našich členů ale také dokázat sjednotit členskou základnu v rovině Ducha. |
|
V současnosti platí za "skutečnost", že
neexistuje žádný experimentální důkaz éteru. Je to udivující, protože kdyby se
éter měl projevit ještě očividněji, musel by snad fyziky už jedině pokousat.
Několik
příkladů:Prázdný prostor (vakuum)
má přinejmenším dvě pozorovatelné vlastnosti: dielektrickou konstantu
(permitivitu) a propustnost (permeabilitu). Je-li ovšem prostor skutečně
prázdný, čím to, že má tyto vlastnosti? Je-li prostor vyplněn
"prázdnotou", jen blázen by mohl tvrdit, že může mít jakékoliv jiné
vlastnosti než objem. Ale protože je má, zdá se, že obsahuje zavrženou entitu,
jíž se v 19. století říkalo éter!
Rychlost světla ve volném prostoru (vakuu) je podle
přijatých fyzikálních zákonů dána permitivitou a permeabilitou prostoru.
Obdobně je rychlost zvuku v ocelové tyči (za užití analogické rovnice jako pro
určení rychlosti světla) dána elasticitou a hustotou použité oceli. Moderní
fyzik tvrdí, že existence permitivity a permeability prostoru nevyžaduje
existenci média (např. éteru) s požadovanými vlastnostmi, a protože rychlost
zvuku v ocelové tyči je předurčena pouze pružností a hustotou materiálu, zdálo
by se, že nebude tak pošetilý, aby prohlašoval, že může tyč odstranit tak, aby
na místě přesto zůstala zachována její hustota a elasticita a zvuk se mohl dále
šířit. Člověk by se pak mohl ve vší slušnosti začít zajímat o stupeň
inteligence těch, kteří jsou ochotni tolerovat natolik rozštěpený intelektuální
standard.
Speciální
teorie relativity (a rovněž i Lorentzova
Teorie o kontrakcích éteru) říká, že
rychlost světla je nezávislá na rychlosti,
jíž se pohybuje jeho zdroj. Jenže podobná
nezávislost je příznačná pro
poruchové vlny, šířící se v
nějakém médiu; není charakteristická pro
entitu,
šířící se "prázdným prostorem
po balistické dráze". Například zvuk
výstřelu z pušky se šíří vzduchem
rychlostí zvuku, přičemž tato rychlost
nezávisí na rychlosti, jíž se střelec s
puškou pohybuje (třeba na korbě
automobilu). Rychlost kulky z jeho pušky
(pohybující se po balistické dráze) je
však dána součtem rychlostí pohybu automobilu
vezoucího střelce s puškou a
rychlosti, jíž byla kulka vypálena.
Zrušíme-li éter, pak ovšem
pozorovaná
nezávislost rychlosti světla na rychlosti jeho zdroje nutně
vyžaduje spolupráci
jakési formy "magie", protože jinak by světlo nemělo
žádnou možnost
určit, jak rychle se má pohybovat. Protože si pisatel
myslí, že představa
"magie" zodpovědné za pozorované efekty je ve fyzice
těžko
akceptovatelná, byl by vděčný, kdyby někdo mohl
poskytnout jiné rozumné
vysvětlení, nevyžadující přítomnost
nosného média (éteru). (Poznámka:
Mávnutí
rukou či argumentace časoprostorem tento účel nesplní.)
Zkoumáme-li Dirakův přístup k tvorbě doplňkových
částic z vysoce energetických fotonů, zjistíme, že si Dirac, aby vůbec mohl
dokončit své matematické dílo, musel napřed vymyslet "moře negativní
energie prostupující celým kosmem". Pomineme-li skutečnost, že přítomnost
"negativní energie" je v Dirakem použitém smyslu nejen
nevysvětlitelná, ale přímo vyloučená, čímpak se postulované "moře
negativní energie" liší od éteru? Obojí říká, že v prostoru, v němž se per
direktivum předpokládá prázdnota, "cosi" existuje!
Současná
teorie tvrdí, že síly "působící na
dálku" jsou důsledkem činnosti "virtuálních
částic" (např.
virtuálních fotonů, gravitonů, gluonů, atd.)
vznikajících a opět zanikajících
tak rychle, že jen kvantová neurčitost předchází
porušení zákona o zachování
energie.
V
souvislosti s těmito pojmy se vynořují přinejmenším dva problémy:
Prvním
z nich je počet zúčastněných částic. Jelikož
veškeré částice ve vesmíru v každém
okamžiku svou gravitací přitahují veškeré
ostatní částice, musí si navzájem vyměňovat
"gravitony". Tyto
gravitony, protože jsou virtuální, nadto musí
mít extrémně krátkou životnost.
Počet gravitonů spojený s touto představou je
závratný. Dejme tomu, že v
současnosti přijatý počet 10^80 částic ve vesmíru
je přiměřeně korektní, pak
zde v libovolném okamžiku musí být
přinejmenším 0.5*(10^160) současně
existujících částic. Toto číslo
ještě navyšuje okolnost, že uvedené částice
musí mít velmi krátkou životnost, a proto
musí být nepřetržitě nahrazovány
(gravitace se jeví jako permanentní). Vše
naznačuje, že zde je
"trocha" skepse opravdu na místě.
Druhý
problém spočívá v objasnění procesu, při
němž
je výměnou "virtuálních částic"
produkována "přitažlivost".
Produkce odpudivé síly při výměně částic je
zřejmá. Dva atleti, kteří si mezi
sebou házejí medicinballem, pociťují účinky
odpudivé síly vznikající jako
důsledek výměny hybnosti (impulzu). Nezdá se však,
že by zde vůbec kdy bylo
nějaké životaschopné vysvětlení toho, jak se
chovají virtuální částice, aby
vytvořily přitažlivost. Impuls (výměna hybnosti) potřebný
k produkci
přitažlivosti jí zkrátka nedovoluje vzniknout,
není-li přítomna "živná
půda" (např. éter), médium, s nímž si požadovanou
hybnost mohou vyměňovat.
Bumerang se vrací k vrhači, protože si vyměňuje hybnost s
médiem (vzduchem).
Pokud by tedy prostor byl skutečně prázdný (bez
éteru), nemohlo by docházet k
výměně hybnosti, takže by virtuální částice
mohly produkovat jen odpudivou
sílu.
Pisatel si je vědom toho, že matematika spojená s
pojetím virtuálních částic bere v úvahu produkci přitažlivých sil. Je si vědom
i skutečnosti, že je zde mnoho matematicky ošetřených otázek, zabývajících se
těmito podmínkami, ale také omezení, která použitelnost matematiky v
souvislosti se spornými otázkami limitují. Jak se zdá, je právě tohle jeden
takový případ. Připustíme-li přítomnost éteru - nebo jeho ekvivalentu ve funkci
živné půdy - matematika "virtuálních fotonů" funguje.
Kvantová
teorie má dva výklady.
První vyžaduje současnou existenci
paralelních vesmírů v totožném prostoru jako je náš, které se vytvoří vždy,
když částice udělají "kvantovou volbu". Tento přístup nejenže trpí
problémem nesmyslně velkých čísel (již uvedených pro graviton), ale navíc
vyžaduje vynásobení množství energie rovné energetické kapacitě celého vesmíru
počtem částic, které v něm v každém okamžiku vznikají. To také vyžaduje, aby
objem prostoru okupovaného každou částicí pojal množství energie, rovnající se
energii ekvivalentu enormního množství celkové energie. Protože pisatel
akceptuje koncepci zachování energie, a to, že dvě entity nemohou obsadit
stejný prostor ve stejnou dobu, považuje tento výklad za značně pošetilý.
Druhá interpretace kvantové teorie
vyžaduje, aby se kvantové efekty šířily "nekonečně velkou" rychlostí.
Většině akademické hierarchie se tento druhý výklad jeví jako strašidelný a
špatný, protože "speciální relativita zřetelně ukazuje, že se nic nemůže
pohybovat rychleji než světlo".
Vědecké
společenství se ocitlo v pasti
díky úvaze, že všechno pozorovatelné je
reprezentováno nějakou formou energie,
protože speciální relativita z jiného hlediska
uvádí, že se entita
reprezentovaná energií nemůže pohybovat rychleji než
světlo. Omezení rychlosti
uložené speciální teorií relativity je
příčinou toho, že se Lorentzova
transformace energie v soustavě jednotek síla -
vzdálenost - čas jeví jako
1/(1-V^2/C^2)^0.5. To znamená, že energie při rychlosti světla
narůstá na
nekonečně velkou složku, která se při nadsvětelných
rychlostech stává
imaginární. Výsledkem je ohraničení
rychlosti šíření energie. Libovolná forma
komunikace zahrnující kódování
informací ve formě energií je proto omezena na
rychlost světla.
Experimenty
ukázaly, že polarizace
"párovaných fotonů" je natolik spřažená, že
záměna směru polarizace
(kvantového čísla) u jednoho z párů vyvolá
změny směru polarizace i u všech
ostatních, které se okamžitě přizpůsobí.
Experimenty provedené v osmdesátých
letech kromě demonstrace polarizační vazby rovněž
ukázaly, že se polarizační
vazba šíří přinejmenším
čtyřnásobnou rychlostí světla, možná dokonce
nekonečně
velkou rychlostí - použité zařízení nebylo
technicky schopné měření vyšší než
čtyřnásobné rychlosti. (Nutno poznamenat, že při změně
směru polarizace fotonu
se nijak nemění jeho energetický obsah, takže
vzájemná vazba polarizačního
směru nevyžaduje přenos energie).
Směr polarizace fotonu je úhel měřený
v radiánech (distance podél oblouku dělená jeho poloměrem). Lorentzova
transformace pro úhel se proto rovná Lorentzově transformaci pro vzdálenost
děleno Lorentzovou transformací pro vzdálenost, a proto se rovná shodě (unity)
a nezávisí na rychlosti. [Nad a pod rychlostí C je hodnota jednoty (unity)
zřejmá. Při rychlosti C není hodnota číselně určena, ale lze ji prezentovat
jako rovnou hodnotě jednoty (unity) převzaté z metody diferenciálního počtu].
Při hodnotě jednoty (unity) při Lorentzově transformaci úhlu se jeví
přijatelným prohlášení, že speciální relativita vyžaduje polarizační vazbu
spárovaných fotonů k pohybu nekonečně velkou rychlostí, požadovanou druhým,
mnohem racionálnějším výkladem kvantové teorie. Je-li tomu tak, pak nynější
představa "časoprostoru" jako jednotné entity, vyžadující absolutní
posloupnost času a rychlosti, musí být mylná.
Při
porovnání Speciální teorie
relativity (STR) s Lorentzovou Teorií kontrakce éteru
(LCAT) rychle zjistíme,
že ve skutečnosti vlastně jde o stejné, křížově
odvoditelné teorie. LCAT,
publikovaná o dva roky dříve, je ve skutečnosti
zvláštní případ řešení STR,
který nemůže být vyvrácen, aniž by současně s
ním nepadla i STR. LCAT tvrdí, že
éter existuje, ale protože se informace nemůže
šířit rychleji než světlo
(kvantová teorie ovšem říká, že tomu tak
není) nelze zjistit naši rychlost vůči
éteru. STR říká: "Protože naše rychlost
vzhledem k éteru nemůže být
změřena, neexistuje potřeba éteru ani v teorii!" Což
ovšem nevylučuje jeho
existenci ani účinky, pozorované jinými způsoby.
Dr. Einstein prohlašoval:
"Pamatujte si pánové, že jsme nevyvrátili
existenci éteru, pouze se
ukázalo, že ho nepotřebujeme (k výpočtům)."
Námitek
vůči existenci éteru
přibývalo. Patří mezi ně i ta, že jestliže existuje
éter, musí existovat i
"absolutní čas". Představa absolutního času byla
ovšem z fyzikálních
teorií rovněž vymazána. Je velice špatné,
že k zavržení absolutního času
nedošlo na základě závěrů
fyzikálních pozorování ani logické
dedukce,
spočívající na dříve
dokázaných faktech. Je to výhradně věc dohody!
Jinými
slovy: toto zamítnutí se spíše
opírá o nedokázaný (a nepochybně
vylepšitelný)
názor, než o jakoukoli skutečnost. Motivací k jeho
prosazení patrně byl
zdrcující nátlak, nutící část
fyziků aby na prostor a čas začali pohlížet jako
na aspekty totožné struktury "časoprostoru" pozorovaného
z různých
souřadnicových systémů, a učinili tak svá
matematická zpracování
"elegantnějšími". Jenže přírodu vůbec
nezajímá, co bychom rádi
považovali za skutečnost; pro přijetí tohoto stanoviska
zkrátka neexistuje
žádný přesvědčivý objektivní důvod.
Tvrdí
se, že pojetí
"časoprostoru", místo "prostoru a času" jako oddělených
entit, přináší jednodušší
řešení, a proto, v souladu s principem Occamovy
břitvy, musí být správné.
Matematická řešení užívající
časoprostorovou koncepci
jsou skutečně mnohem jednodušší, než
řešení zahrnující éter, jenže tato
intelektuální prostná nijak
nezjednodušují danou realitu. Dr. Einstein, který
si uchoval víru v absolutní čas ještě 25 let po
publikaci Speciální teorie
relativity, prohlásil: "Pojetí časoprostoru ve
skutečnosti vyžaduje
nekonečný počet éterů!" - a v realitě tomu tak je. Kdo si
to uvědomí,
rychle zjistí, že v tomto případě Occamova břitva
kteréhokoliv rozumného
člověka přivede spíš k éteru, než k pojetí
"časoprostoru" jako jedné
entity.
Bohužel, jak se zdá, moderní fyziku
uzurpovali matematičtí fachidioti, postrádající jakoukoli filozofii a smysl pro
implikace mechanizmů, jejichž hlavní snaha spočívá v potlačování příspěvků
těch, kteří se odváží říct: "Ale počkejte, přece..."
Začátek nového galaktického roku (17.12.2006 – 20.12.2012)
Podle kalendáře Yesirah začíná 17.12. 2006 nový „galaktický rok“. Trvá 2197 dní (cca 6 let) a vede nás přímo k datu obratu 21.12.2012. Tím začíná 6-letý cyklus, který nám slibuje naplňující zkušenosti. Naše vnitřní síla jde ven. Pohledy, které jsme v posledních 6 letech vyzvedli z hloubky noci (z tmavé doby), se stanou v následujících letech ukazateli cesty, otvírači dveří a přinašeči světla. Ukážeme, co cítíme a žijeme, co jsme.
Tak, jako bychom otevřeli okno a podívali se až na konec ulice. Možná uvidíme opravdu obraz. Pokud tomu tak bude, tak si dovolme ho vyprávět dál. Mluvme o svých vnitřních obrazech. Vyprávějme své sny a přání. Jen tak budou naše vize viditelné a poznáme se navzájem jako ti, kdo jsou si příbuzní duchem a duší.
Během našeho zářijového putování jižní Francií po stopách katarů jsme díky souhře osudových událostí dostali jako mimořádný bonus možnost dotknout se také jednoho velmi zvláštního místního mystéria, které však hloubkou svého tajemství dalece přesahuje hranice samotné země.
V podhůří
Pyrenejí
Přímo idylické podzimní počasí zvýrazňuje nádherné přírodní scenérie podhůří Pyrenejí. Autobus pomalu stoupá k naší další zastávce – majestátnímu hradu Quéribus, poslední baště katarů, která dokázala odolat křižáckým nájezdům až do roku 1255. Míjíme značku „Nebezpečné stoupání 17%“ a náš velký autobus má znatelné problémy se stále prudším kopcem. Následující zatáčka je již nad jeho možnosti a my musíme zbývající dva kilometry dokončit pěšky. Začínám chápat, proč zrovna tento hrad odolával dobyvatelům nejdéle. Při tak strmém stoupání se dva kilometry zdají téměř nekonečné. Konečně značně vyčerpaní dorážíme na vrchol. Horské klima nám ale ukazuje i svou druhou tvář – začíná padat hustá mlha jako v nějakém strašidelném příběhu. Procházíme se po hradbách rozlehlého Quéribusu a viditelnost je prakticky nulová. Z bílé mlhy náhle vystupuje naše průvodkyně a radíme se, co dále. Podle plánu bychom totiž měli navštívit ještě nedaleký hrad Peyrepertuse, ale hodinová cesta lesem a navíc neprodyšnou mlhou by mohla být příliš riskantní, navíc je třeba brát ohled také na starší účastníky zájezdu, někteří již přesáhli sedmdesátku. V mé hlavě se rodí bleskový nápad: navštívit legendami opředenou vesničku Rennes-le-Château, která se nachází při naší zpáteční cestě do Carsassonne. V autobuse již všem vyprávím zvláštní příběh vesničky Rennes-le-Château.
Tento
zapomenutý kout začal vstupovat do dějin ezoteriky s nástupem nového
mladého faráře Bérengera Sauniéra roku 1885. Svůj kostel převzal tento vzdělaný
abbé ve zbídačeném stavu a na nutné opravy neměl ani centim, musel si proto
vypůjčit. Při rekonstrukci našel roku 1891 v rozebraném oltáři malý kotlík se
zlatými louisdory, církevní náčiní a písemné dokumenty. Dva z dokumentů
pocházely z ruky faráře Antoina Bigoua, který je zde údajně skryl za
francouzské revoluce v roce 1792 krátce před svým útěkem před gilotinou. Dva
další pergameny byly testamenty z let 1244 a 1644 a obsahovaly genealogii
hrabat z Razes, jejichž původ vede ke starému královskému rodu Merovejců.
Další dva pergameny obsahovaly komplikovaná čísla a znaky. Abbé Sauniéra
napadlo, že se jedná o zašifrované informace, a požádal o pomoc svého přítele
biskupa Felixe Arséne Billarda. Ten pro něj zaplatil dokonce cestu do Paříže,
kde Sauniére na Conservatoire v Saint-Sulpice rozluštil starofrancouzsky psané
pergamenové poselství s teologem Bieilem a lingvistou Hoffetem, expertem na
tajná společenství.
Krátce
po Sauniérově návratu do Rennes-le-Château se
však přihodilo cosi senzačního -
abbé zřejmě narazil na poklad, neboť náhle velmi zbohatl
a v následujících
letech utratil celkem na 5 milionů dnešních EUR. Okamžitě
se vyrojily divoké
spekulace a pověsti. Sauniére ale mlčel a dál opravoval
kostel. Až do své smrti
v roce 1917 vedl abbé bouřlivý život, rozhazoval
peníze, nechal okázale
renovovat kostel sv. Máří Magdalény a sám
si nechal postavit luxusní dům s
okrasnou zahradou, kde pořádal oslňující
večírky. Ve svém sídle údajně
přijímal
významné hosty, například bratrance
rakouského císaře Johanna Salvatora von
Habsburg, francouzského ministra kultury nebo slavnou
operní pěvkyni Emmu
Calvé. Další stavbu, novogotickou věž s knihovnou,
nazval abbé tour Magdala.
Pro místní obyvatele nechal Sauniére postavit
vodovod a silnici. Vše přitom
platil z vlastní kapsy. Během první světové
války plánoval Sauniére obehnat
Rennes-le-Château třímetrovou zdí a celou vesnici
zastřešit přes padesát metrů
vysokým chrámem na osmi sloupech. Gigantická
stavba měla podle rozpočtu
architekta Eliase Botha stát přes osm milionů franků ve zlatě.
Sauniérovy
velkolepé plány však ukončila jeho
předčasná smrt způsobená v roce 1917
srdeční mrtvicí. Abbé zemřel 22. ledna bez
posledního pomazání, neboť mu jej
kněz odmítl dát. Možná se dozvěděl něco
děsivého o původu jeho
bohatství. Zda abbé objevil legendární
dědictví templářů či jiný poklad
zůstalo neodhaleno. Veškerý majetek a své
tajemství odkázal Sauniére své
hospodyni a družce Alexandrine, jež zemřela roku 1928, aniž by cokoliv
vyzradila. Také její dědička dcera Marie Dénarnaud
vedla spořádaný život a nikdo
u ní nezískal tak velkou důvěru, aby mu prozradila
tajemství abbé Sauniéra. Krátce
před svou smrtí však tvrdila: „Lidé zde
chodí doslova na zlatě, je ho zde
dostatek pro všechny“. Pouze hoteliérovi Noelu
Corbuovi, který pomohl Marii v
potížích, slíbila, že z něj udělá velmi
bohatého a mocného muže. V lednu 1953
však utrpěla mozkovou mrtvici, ztratila řeč a zemřela.
Hoteliér strávil
následujících patnáct let
luštěním tajemství, investoval značné
částky a v roce
1968 tvrdil v kruhu svých známých, že je
blízko cíle. Jen tři dny poté přišel
v dodnes nevyřešené dopravní nehodě
poblíž Fanjeaux o život.
Středověká
vesnička Rennes-le-Château se dostala do
středu zájmu badatelů také díky tzv.
Zlaté legendě, apokryfnímu textu evangelia, který
sepsal v letech 1263–73
dominikán a pozdější janovský arcibiskup
Jacobus de Voragine. Podle této
legendy Máří Magdaléna po smrti
Ježíše uprchla z Palestiny do Francie a své
útočiště nalezla právě v tomto
zapadlém, leč strategicky výborně položeném
kraji. Existují dokonce teorie a hypotézy, podle
kterých byla Máří Magdaléna
manželkou Ježíše a měla s ním děti. Podle
Zlaté legendy měl Josef z Arimatie v
doprovodu Máří Magdalény přistát v
Saintes-Maries-de-la-Mer poblíž města
Montpellier a pokračovat na jih až do římské pevnosti
Rhédae – dnešního
Rennes-le-Château. Možné výklady Zlaté
legendy jsou různé. Podle jednoho
z nich byly pozůstatky Ježíše ukryty v hrobce
poblíž Rennes-le-Château,
podle jiného přivezla Máří Magdaléna
Svatý grál - kalich s krví ukřižovaného
Krista. Dle nejodvážnějších výkladů byla
Marie z Magdaly těhotná a nesla tudíž
svatou krev ve svém lůnu. Tuto převratnou náboženskou teorii v současné
době velmi popularizuje spisovatel Dan Brown svou Šifrou mistra Leonarda, nyní
již i zfilmovanou v akčním hollywoodském stylu.
Teorií
„svaté krve“ se delší dobu
zabývají stovky autorů a badatelů, na scénu
vstupují
nejrůznější tajné politické a
náboženské organizace a katolická církev
očividně
bije na poplach. Vatikán dokonce vyzývá
k bojkotu Šifry mistra Leonarda,
což má pochopitelně zcela opačný efekt a
nežádoucí dílo se stává
opravdovým
bestsellerem. Spekulativní teorie „svaté
krve“ je neobyčejně složitá a dosti
nepřehledná. Mimo jiné naznačuje, že se
Ježíšovi potomci měli přiženit do
tajemné dynastie Merovejců. Církev s touto
francouzskou panovnickou
dynastií uzavřela údajně roku 496 dohodu, kterou se
merovejské pokrevní linii
navěky zavazuje. Když se v 12. století potomci Merovejců usadili
na trůně
království v Jeruzalémě a jejich postavení
se upevnilo, mohli prozradit svůj
původ. To by vysvětlovalo, proč se
báje
o grálu objevily přesně v této době. Král
Jeruzaléma by určitě měl přednost
před všemi ostatními vladaři Evropy a patriarcha
Jeruzaléma by vytlačil i
papeže. Jeruzalém by tak nahradil Řím a proměnil se ve
skutečné hlavní město
křesťanství. Podle závěrů některých badatelů
právě v Rennes-le-Château mohou
být uloženy zásadní dokumenty a artefakty
dokládající původ merovejské dynastie
z Ježíšova rodu. O Sauniérovy nálezy měly
značný zájem některé šlechtické a
miliardářské rody, např. Habsburkové a
Rothschildové.
O
tom, co vše jsme objevili a zažili v Rennes-le-Château, si
povíme příště. Již
nyní vám však mohu sdělit
potěšující zprávu, že
úspěšný zájezd do jižní Francie
po stopách katarů a Svatého grálu spojený
s návštěvou tajemného Rennes-le-Château
budeme pro velký zájem opakovat: v jarním termínu 26. 4. – 1. 5. a na
podzim 27. 9. – 2. 10. 2007. (poz.webmastera: jarní termín je již zcela obsazen!!! )
Vloženo: 19.1.2007
Simona Stejskalová
1.část - VÝPRAVA DO ZEMĚ VÍL A SKŘÍTKŮ
„V dubnu s kamarádem Jirkou odlétáme do Provence,“
prohodil Jaromír jen tak mezi řečí, když jsme s Denisou a Vítkem obědvali
v pražské pizzerii. Doslova to se mnou trhlo. Vždyť jsem to byla já, komu
v meditaci přišly informace o katarech! Lítost mi sevřela hrdlo drápem ze železa. Ještě
štěstí, že jsem nemusela mluvit.
„Pokoru, děvenko,
pozor na to svoje ego!“ nabádal mne
vnitřní hlas a mně nezbylo nic jiného, než s ním souhlasit. Jaromír je
svobodný člověk a já nemám žádné právo po něm něco požadovat. Přesto ještě
cesta na seminář o Bachových květových esencích jsem si v sobě odnášela
smutek. A poslední lednová sobota jako kdyby můj stav mysli odrážela. Nad
vrcholky pražských domů se klenulo modré nebe, ale ve vzduchu už zase bylo
cítit příslib sněhu.
A zatímco Vítek
s nadšením poslouchal Jaromírovo vyprávění o podivné předpovědi astrologa,
podle které musí Jirka strávit den svých jednačtyřicátých narozenin co nejdále
na západ od České republiky, hledala jsem v sobě sílu celou situaci
zvládnout. Pak si ale Vítek s Deny zašli pro pár věcí k autu a já
náhle řekla něco, co mne samotnou moc překvapilo. „Kdy jedeme do Provence?“
ptala jsem se zcela rozhodně a sebejistě a vlastně jsem ani nečekala odmítnutí.
Pak jsem ještě vytočila manželovo číslo a protože ani Petr nebyl proti,
odjížděla jsem z Prahy nejenom s certifikátem a sadou květových
esencí na harmonizaci psychiky, ale také s představou své další cesty do
duchovních světů. A vůbec jsem netušila, jak mnoho se ještě od té doby změní.
Když jsem zhruba po
měsíci uslyšela ve sluchátku Jaromíra, nabyla jsem dojmu, že je něco
v nepořádku. „Nezlob se, ale Jirka si popletl Provence s Bretaní. No
a protože má být co nejvíce na západě, nejedeme do Francie, ale koupili jsme si
letenky do Irska. Pracuje tam náš kamarád, který nám zajistí střechu nad hlavou
a na týden nám půjčí auto,“ slyším vlastní ortel.
Měla bych být
moudrá, ale zase nejsem. „No dobrá, tak to tedy
bude Irsko,“ říkám a můj záměr
je tak silný, že je Jaromírovi hned jasné, co se
děje. Trochu překvapeně
odpovídá, že se Jirky zeptá a náš
hovor končíme se slovy, že to všechno
necháváme Vyšší síle. Pokud
bude možné dokoupit ještě třetí letenku, nebudou
mi
v cestě bránit.
A tak teď stojím na
brněnském nástupišti a jsem trochu na rozpacích. Nevím vůbec, co mne čeká, když
teď budu trávit celý týden času s někým, koho vlastně vůbec neznám. A
přitom na sebe budeme všichni tři odkázáni až do návratu do České republiky.
Celou situaci ještě komplikuje skutečnost, že před necelým týdnem Františkovi
banda irských výrostků těžce poškodila auto, takže nás teď nikdo do
Skládám krosnu na
lavičku, a pak nastavuji čelo slunci. Najednou mám pocit, že mne někdo
pozoruje, a tak zase otevírám oči, a pak se jen potěšeně pousměji. Po asfaltu
ťape ocelově šedý holub, chodí v osmičkách a kruzích a nespouští ze mne
přitom oči. I když mám strach, aby neulétl, přesto otevírám fotobrašnu a drobím
mu ze sušenek určených na putování Irskem. Holoubek teď spokojeně povrkává,
jeho strach se ztrácí a nakonec zobe drobky přímo u mých nohou. Je to jako
pohlazení. A když tlukot jeho křídel napovídá, že se blíží lidé, sklouzne mi
zrak ke kanálu na kraji vozovky. Je v něm zastrčen květ žluté růže.
Pak už cítím jemnou
energii v zádech a ještě než kohokoliv vidím, vím, že Jaromír je tady.
Odnáší mi krosnu k autobusu, kde poznávám Jirku. Stačí jen jediný pohled a
mám pocit, že se známe nekonečně dlouho. Znovu se mi před očima mihne dvanáct
rytířů v mozaikovém sále a já vnímám, kde je jeho místo v kruhu. A i
když se teď potkáváme uprostřed zástupů spěchajících lidí na obyčejné
autobusové zastávce, je v tom něco slavnostního. Jakoby se na kratičký
okamžik odhrnula opona zakrývající tajemství minulosti a paprsek naděje ozářil
scénu, která si říká život…
Letadlo
irské
společnosti má zelenobílou barvu a obří
trojlístek na ocase. Však také
odlétáme
do země svatého Patrika, který pomocí
trojlístku (v originále nazývaném
„shamrock“) přesvědčil pohany o trojjedinosti Boha.
Let trvá zhruba dvě
hodiny, ale protože míříme stále na západ,
slunce před námi zůstává ve
zlato-oranžových mracích na obzoru a teprve nad
Keltským mořem se začíná
doopravdy stmívat. Jaromír mne na okamžik bere za ruku a
já cítím v levé
dlani příliv silné horké energie. Snažím se
vnímat, kudy energie proudí, ale to
už se mi před očima objevují megalitické monumenty.
V těsném sledu za
sebou vidím dolmeny, menhiry a kříže
s proplétaným vzorem – a něco mi
říká, že právě ta místa
navštívíme. Poslední obraz patří
Sheele-na-gig, bizardní kamenné podobě Matky Země a
transformujícího ženského principu. Tam je i cíl našeho putování, neboť ani
jeden z nás se nevrátí zpět takový, jakým byl až dosud.
Otevírám oči právě
v okamžiku, kdy se pod okénkem objevuje korálkový závoj světel. Noční
Dublin září do daleka a poziční světla lodí jsou podobné jiskrám, které
z přímořského velkoměsta vystřelují do prostoru.
První nádech na
irském ostrově přinesl svěží vůni mořské soli spolu s pokosenou trávou.
Noc je ještě mladá, a tak se nám do dlouhého bdění v příletové hale vůbec
nechce. Raději se vydáváme prozkoumat nabídku letištních autopůjčoven a vzápětí
usedáme do zcela nového Nissanu Almery.
Naše bledě modré
autíčko se státní poznávací značkou 05W2338, které patří společnosti Eurocar,
má dosud najeto jen
To už ale auto
spokojeně přede a já musím rychle najít mapu
Irska. Trochu nám tu chybí
autoatlas, ale přesto výjezd z velkoměsta bez
problémů nacházíme. Jaromír
teď stáčí auto přímo na jih a pobřežní
magistrálou míříme do Waterfordu. Tento
důležitý středověký přístav a centrum
výroby křišťálového skla jako jediné
město v Irsku odolal Cromwellovým vojskům a
svědectví o blahobytu města
z18. století se zachovalo jak ve světské, tak i
církevní architektuře. My však
ze samotného města příliš nevidíme, protože
sem přijíždíme kolem třetí ráno a
abychom Františka tak časně nebudili, snažíme se
spát na parkovišti. Není to
moc pohodlné, ale jsme tak unavení, že je nám už
všechno jedno.
Když v šest
ráno budíme Františka telefonem, s údivem zjišťujeme, že jsme na
nesprávném místě. Musíme se přesunout do největšího a nejbohatšího
vnitrozemského hrabství Irska Tipperary, kde se na úbočí hor při hranicích
s Waterfordem nachází městečko Carrick-on-Suir. Zdejší zámek nechal
Thomas, desátý hrabě z Ormondu („Black Tom“) postavit, když očekával
návštěvu královny Alžběty I. a tato stavba je dnes údajně nejkrásnějším
alžbětinským sídlem na celém Smaragdovém ostrově.
My jsme ale zamířili do kopců nad městem, kde nás čekal útulný domeček na golfovém hřišti. Pravda, sdíleli jsme ho ještě se dvěma romskými mladíky, kteří sem se svými slečnami přijeli za prací až ze vzdálené Litvy, ale střecha nad hlavou je střecha nad hlavou. A nadto jsme si ještě procvičili polozaprášené znalosti z ruského jazyka, když jsme probírali stávající situaci v „Eurosojuzu“. Hoši nám ochotně uvařili silný ruský čaj, na okenní tabulky zabubnovaly kapky deště a zatímco já jsem se pustila do přípravy trasy, Jirka s Jaromírem usnuli jako když je do vody hodí. Nakonec jsem to vzdala i já a když se mi písmena začala rozplývat před očima, byl nejvyšší čas zavřít na pár hodin oči.
Když jsme se vydali na cestu do Ardmore, déšť ještě zesílil. Přesto živé ploty kolem silnic zářily svěží zelení a množstvím zlatých kvítků hlodaše, který tady všude roste v hojné míře. Zbytky ardmorského kláštera s jednou z nejkrásnějších kruhových věží a hřbitovem utonulých námořníků jsme našli celkem bez potíží a díky trvajícímu dešti jsme zde byli jedinými návštěvníky. Husté kapky ale ztěžovaly fotografování, které by za jiných okolností bylo radostí.
Ardmorská kruhová věž, která se ve své třicetimetrové výšce vypíná vysoko nad okolní terén, sloužila mnichům jako útočiště při napadení kláštera. Pokud měli mniši pocit ohrožení, odnesli sem všechny cenné knihy a klášterní poklady a vytáhli za sebou dřevěný žebřík. I když během devátého století ohrožovaly kláštery zejména útoky Vikingů, srovnatelné nebezpečí mnichům hrozilo i ze strany rodilých irských náčelníků.
Místní kostel, označovaný jako „katedrála“, představuje směsici nejrůznějších období a stylů, ale hlavní loď a kněžiště pocházejí z 12. století. Nejneobvyklejším prvkem je tzv. „arkáda“ – románské plastiky s biblickými výjevy ve vysokém reliéfu na vnější straně západní zdi katedrály. I když některé reliéfy poškodil zub času, přesto je zde ještě nyní možné vidět archanděla Michaela vážící lidské duše, Adama a Evu pod stromem poznání nebo kupříkladu výjev ze Šalamounova soudu. Stavební úpravy jsou svědectvím toho, že se stavitel katedrály Máel-Etrim Ó Duibherathra snažil postavit kostel hodný biskupa nové diecéze. A to se mu vyplatilo, neboť krátce po jeho dokončení se sám stal biskupem.
Zatímco si hoši prohlíželi dva ogamské kameny v interiéru kostela, na jednom z nichž je vyrytý nápis AMADU (což znamená „milovaný“), zatoulala jsem se ke starobylé oratoři svatého Declana. Říká se, že svatý Declan byl ardmorským biskupem ještě dříve než svatý Patrik připlul do Irska, a to je jeden z důvodů proč věřit, že křesťanství se na jihovýchodě Irska objevila dříve než na zbytku země.
Snažila jsem si představit atmosféru pouti, která se zde každoročně koná 24. července. Nakonec jsem ale byla ráda, že jsme v celém areálu sami a navzdory dešti můžeme vychutnávat starobylou atmosféru místa. Součástí oratoře je údajný hrob svatého Declana. Tato kameny lemovaná prohlubeň v zemi byla údajně zakrytá kamennou krycí deskou, která však – spolu s obsahem hrobu – vzala za své díky hledačům pokladů. Jinak je oratoř ve velmi dobrém stavu, a to hlavně díky citlivému zastřešení a rekonstrukci provedené v roce 1716.
Dole pod útesem slyším bušit vlny oceánu, a tak prosím o zastávku na nábřeží. Atlantik se dneska vzteká a mohutné vlnobití v pravidelných intervalech skrápí lavičky i auta. Šedá voda s bělavými čepičkami mořské pěny splynula na obzoru s ocelovým nebem, a tak jsme raději vyrazili zpět do vnitrozemí.
„Pánové, tak já to vzdávám.“ K velké radosti obou hochů jsem skončila marné pátrání po ogamské jeskyni Drumlohan, kam nás nedokázali nasměrovat ani domorodci. Zato dolmen Tobarchuain s menhirem a posvátným pramenem vyvěrajícím mezi kořeny věkovitého jasanu nás rozhodně nezklamal.
„To byl ale kámoš!“ jásal Jirka, když jsme si po návratu do auta sdělovali zážitky. Vřele jsem s ním souhlasila, protože jsem měla pocit, že jsem u menhirů nikdy necítila přátelštější energii. Jako kdyby tento oblý kámen cítil radost, že jsme za ním přišli.
Jiné už to bylo u dolmenu. Jeho vnitřní prostor prorůstalo nepříjemné trní, které obývala elementární bytost s mužskou energií. I když jsme se všichni sešli pod rozlehlou krycí deskou, nabyla jsem dojmu, že tam hoši dlouho nevydrží. Opřela jsem čelo o nejprve o pravý portálový kámen a v tom okamžiku moje „třetí oko“ zachytilo soustředný tok namodralé energie. Bylo to tak silné, že jsem měla chvíli pocit, jako by mi čelo někdo navrtával nebozezem. Tlak na čelo náhle ustal a já jsem se přesunula o čtvrt metru vpravo, abych dosáhla na levý portálový kámen. Tohle byla ryze ženská energie, energie Země. Doslova jsem vnitřním zrakem mohla vidět drobné blesky kolem paží, ale tato hutná energie nebolela.
Když jsem s díkem opustila prostor pod menhirem, cítila jsem zcela jasnou hlavu a ten krásný pocit přetrvával ještě celý dlouhý večer. POKRAČOVÁNÍ
zpět na obsah...Vloženo: 29.1.2007
Martin Kolár
Autobus poslušně šplhá podél horského hřebenu a po mlze, která nás přinutila ke změně trasy, není vidu ani slechu. Inu, vyšší moc dosáhla svého a sluníčko se do nás opět smí opřít svými příjemně prohřátými paprsky. Podle míjející směrovky zbývá do Rennes-le-Château již jen pár kilometrů a mne se začíná zmocňovat zvláštní neklid.
Konečně jsme na místě a strategická výrazně vyvýšená poloha jasně vysvětluje, proč toto místo bylo zvoleno jako útočiště nejen v době Říma jako pevnost, ale ještě pár století před tím coby keltské oppidum Rhédae. Přijeli jsme na poslední chvíli a před prohlídkou věže Magdala a muzea abbé Sauniéra můžeme vstoupit i do kostela jako poslední dnešní návštěvníci. Z nepochopitelného důvodu se mi začínají třást nohy a musím se na chvilku opřít o zeď. Vůči pozemským i nadpozemským energiím jsem sice citlivý, ale něco podobného se mi nestalo zatím ani v Medjugorje, na Golgotě či v podzemí Trosek nebo Louvru. Kostel zasvěcený Máří Magdaléně je zvláštní již svou vstupní branou, nad kterou je latinský nápis: TERRIBILIS EST LOCUS ISTE – „Tohle místo je hrozné“. Další šok zažívá návštěvník jen o pár kroků dále, neboť hned za vchodem je zdařile vyvedená socha ďábla podepírajícího nádobu se svěcenou vodou, nad nímž stojí čtyři křižující se andělé.
Interiér kostela působí přímo úchvatně – vše hýří množstvím barev a tvarů. Mlčky pozoruji ostatní, kteří tiše sesedají do lavic a beze slov vnímají místní mimořádnou atmosféru. Pár účastníků energetický přetlak nezvládá a doslova prchá ven na vzduch, někteří propadají hlubokému očistnému pláči, jiní se tiše modlí. Opravdu velká síla proudí ze sochy Máří Magdalény. Lebka u jejích nohou symbolizuje pravděpodobně Ježíšovu smrt na kříži, ale co kalich, který drží ve své ruce? Že by šlo o odkaz na legendu o Svatém grálu s krví Krista, který Marie z Magdaly převezla z Palestiny s Josefem Arimatejským právě sem? Na pestrých malbách se kromě grálu opakuje také motiv zakopaného pokladu. Nakonec i většina badatelů se shoduje v tom, že Bérenger Sauniére skutečně objevil při rekonstrukci kostela zašifrované plány k pokladu, který po rozluštění také zčásti vyzvedl. Pomineme-li vysvětlení oficiálních církevních míst, že abbé vydělával na nikdy neodsloužených zádušních mších pro boháče z celé Evropy, muselo se jednat o poklad obrovského rozsahu, jak jinak si vysvětlit zdroj financování Sauniérových velkolepých projektů.
Poklad templářů a
židovské zlato
Pokud abbé Sauniére skutečně nalezl nějaký poklad, nejspíš se jednalo o část dědictví templářů. Přesněji řečeno o židovské zlato z chrámového pokladu v Jeruzalémě, které bylo během velkého povstání v Judeji roku 70 vydrancováno římskou legií. Na Titově vítězném oblouku v Římě je tato židovská kořist detailně zobrazena a proto víme, že k ní patřila také rituální menora - zlatý sedmiramenný svícen, dále zlatý stůl a archa úmluvy. V Římě se chrámového pokladu nebo jeho části zmocnili v roce 410 Vizigóti pod vedením náčelníka Alaricha. Vizigótská vojska se poté během svého tažení dostala až na jih Francie. Vizigótské království se zde udrželo téměř sto let. Nejcennější majetek byl ukryt za mohutným zdivem opevněného města Carcassonne, ale část pokladu byla v 5. století ukryta na jiném místě – možná právě v dnešním Rennes-le-Château. Ve 12. století se k pokladu dostali templáři, pobývající na tomto území. Velmistr řádu Bertrand de Blanchefort údajně v roce 1156 povolal německé slévače, aby mu toto zlato roztavili do cihel. Ostatně o dvanácti ukrytých bednách zlata se zmínila krátce před svou smrtí v roce 1781 údajně také markýza Marie de Blanchefort svému zpovědníkovi, kterým nebyl nikdo jiný než farář z Rennes-le-Château Antoine Bigou. Právě jeho zašifrované dokumenty zřejmě navedly jeho nástupce abbé Sauniéra k cestě za pokladem.
Je pravděpodobné, že v jeruzalémském chrámu mohly být uloženy také velmi důležité dokumenty. Konkrétně úřední záznamy o izraelském královském rodu – dnešních rodných a oddacích listech. Nanejvýš zajímavé informace zde mohly být také o Ježíši, např. že Marie z Magdaly byla skutečně jeho zákonná manželka. Takové informace by katolická církev chtěla určitě nechat skryté hluboko pod zemí. Pokud by ve hře navíc byli i případní Ježíšovi potomci, možné prozrazení by se rovnalo časované bombě. Podle některých legend skutečným posláním templářů nebyla ani tak ochrana věřících putujících do Svaté země, jako vyhledání a bezpečné uložení těchto nanejvýš citlivých informací. V říjnu roku 1307 se však francouzský král Filip VI. Sličný a papež Klement V. rozhodli zmocnit bohatství templářů. Chamtivost a závist způsobila, že Filip nechal obsadit všechny francouzské pevnosti templářů, ale pouze šest set z dvou tisíc rytířů bylo zatčeno, zbytku se včas podařilo utéct za hranice Francie. Desítky templářů skončily na hranici a další desítky jich zemřely při výslechu na mučidlech. Všechny poklady templářů se i přesto nalézt nepodařilo, včetně toho ukrytého v Rennes-le-Château.
Nepříliš příkladný způsob života abbé Sauniéra, plný divokých večírků, kde nechyběly zřejmě ani sexuální radovánky, velmi vadil jeho církevním nadřízeným, kteří usilovali o jeho okamžité odvolání ze všech funkcí. Biskup z Carcassonne abbého církevních funkcí skutečně zbavil, ale Sauniére se obrátil na papeže, který toto rozhodnutí v roce 1915 odvolal. Pokud měl Bérenger Sauniére v ruce jakékoliv pro církev nežádoucí materiály, je jasné, že je až do své smrti nechal dobře ukryté. Pokud by se takovéto dokumenty dostaly do rukou Vatikánu ještě za jeho života, jeho dny by byly zřejmě sečtené. Dle některých teorií nad tajemstvím Ježíšova rodokmenu bdí některé tajné organizace, kromě záměrně smyšleného Převorství siónského je zmiňována i ultrakatolická Opus Dei, která svými mocenskými pákami dosadila na papežský stolec svého věrného člena Benedikta XVI.
Kataři, templáři,
svobodní zednáři…
Kostel Máří Magdalény v Rennes-le-Château byl založen ve 13. století, tedy v době, kdy v jižní Francii byli rozprášeni kataři – poslední skuteční následovatelé Krista, tzv. „čistí křesťané“. Traduje se, že čtyři vůdčí představitelé katarské církve uprchli roku 1244 podzemními chodbami z křižáky okupované pevnosti Montségur a to i s pokladem, který je někdy spojován také s tajemným Rennes-le-Château. Podle mého názoru se však jedná spíše o poklad duchovního rázu – jakési vnitřní poselství pravého křesťanství, včetně klíčové role Máří Magdalény mezi Kristovými učedníky a pokračovateli evangelia lásky. Po rozpuštění templářského řádu a faktickém zániku katarského hnutí v šíření a ochraně skutečného Kristova odkazu pokračovali svobodní zednáři, rosikruciáni a další utajené mystické skupiny.
Shrneme-li všechna dostupná fakta i domněnky, zbývá položit si poslední otázku: Co je tedy uloženo v Rennes-le-Château? Již sto let desítky badatelů pátrají usilovně, leč marně po zdejším pokladu, jejich nájezdy musel dokonce starosta vesnice zastavit zvláštní vyhláškou zakazující jakékoliv vykopávky. Pokud je zde skutečně nějaký hmotný poklad, bude uložen nejspíše hluboko pod zemí. K pokladu by mohla vést třeba tajná chodba, nad jejímž ústím abbé Sauniére postavil věž Magdala, kde měl svou pracovnu a studovnu. Pojmenování věže možná naznačuje, že je zde pohřbena právě Marie z Magdaly, snad i se Svatým grálem, jak znázorňuje její socha uvnitř kostela. Tour Magdala s nádhernou vyhlídkou daleko do okolí jsme též navštívili a musím říct, že tak dobře na těle i na duši jsem se dlouho necítil, vůbec se mi nechtělo z tohoto místa odejít. Podobné pocity měli prakticky všichni. V kostele Máří Magdalény jako by působily zcela opačné síly, dokonce i ďábel podpírající svěcenou vodu se zjevně něčeho bojí, jeho oči jsou hrůzostrašně vytřeštěné a hledí kamsi doprostřed kostela.
Kostel skrývající
odpovědi
Záhadologové tvrdí, že v kostele má vše své důmyslné místo, okenními vitrážemi dovnitř během roku pronikají paprsky světla, které ozařují různé symboly, písmena a čísla. Jen tuto mysteriózní mozaiku dokázat správně poskládat a pochopit. Nelogický latinský nápis nad vchodem do kostela - TERRIBILIS EST LOCUS ISTE by mohl být anagramem, podobně jako je tomu na obraze Nicolase Poussina - Pastýři z Arkádie. Reprodukci tohoto obrazu zakoupil abbé Sauniére v Paříži během luštění pergamenů objevených při rekonstrukci kostela. Poussinovo dílo zobrazuje hrobku v krajině, která je nápadně podobná té v Rennes-le-Château. Nápis na sarkofágu: ET IN ARCADIA EGO SUM - „I v Arkádii já jsem“ může ve skutečnosti znamenat: ARCAM DEI TANGO IESU – „Dotýkám se hrobu Boha Ježíše“.